پنجشنبه، فروردین ۳۱، ۱۳۹۱

Traffic 2000

ترافيک يعنی ترافيک ذهنی ما انسان ها از روابت عجيب و غريب بينمون يعنی ترافيکی بين دختر و پدری در دو تقاطع مختلف زندگی .ترافيک يعنی زنی ساده و پاک که برای حفظ بچه اش و زندگيش حاضر می شود دست به جنايت بزند. ترافيک يعنی پليسی که می خواهد پشت چراغ قانون بايستد و از ترافيک عبور کند اما اين چراغ نمی گذارد به مسير درست برود. بی شک فيلم ترافيک تا به امروز مهمترين و بهترين ساخته سودربرگ است.
سودربرگ  در اين فيلم به سراغ مواد مخدر و افراد درگير با آن رفته است جوانانی که از اين مواد استفاده می کنند افراد دولتی که در مقام مبارزه با اين مواد عمل می کنند يا خود درگير تجارت آن شده اند پليس هايی که در خط مبارزه با اين تجارت قرار دارند و البته به سراغ تاجران اين قضيه نيز رفته است و روابط و زندگی آنها رو هم به زيبايی به تصوير کشده است.
فيلم ترافيک کلکسيونی از جوايز سينمايی است فيلمی که 4 اسکار را برده است اسکار بهترين کاگردانی برای سوربرگ،بهترين فيلمنامه و تدوين و همچنين اسکار بهترين بازيگر رل را برای دل تورو.
دل تورو در نقش خاوير پليسی مکزيکی است که در مرز با آمريکا به مبارزه با مواد مخدر و باند های تجارت مواد می پيردازد پليسی که سعی می کند به راه درست برود اما نميتواند در اين مسير موفق باشد شايد گفتن اين ديالوگ از زبان خودش بيانگر همين شکست باشد:ديشب خواب ديدم مادرم يک کيسه روی سرش کشيده شده بود و داشت خفه می شد در حاليکه من نميتونستم بهش کمک بکنم.
ما در فيلم داستان های موازی ديگری را نيز مشاهده می کنيم داستان رابرت ويکفيلد که از طرف دولت آمريکا ماموريت بر خورد با مواد مخدر را بر عهده گرفته است ويکفيليدی که خود درگير مواد مخدر است دختر او که 16 ساله بيشتر ندارد به مواد مخدر روی آورده است و سرگردان در خيابان ها برای به دست آوردن مواد تن فروشی می کند.
يا داستان زنی که برای نجات شوهر و زندگی خود که متهم به تجارت مواد مخدر است دستور به قتل شاهد دادگاه شوهرش را می دهد و داستان پليس هايی که بايد از اين شاهد مواظبت کنند.
فيلم پر است از صحنه های تکان دهنده و البته ديالوگ های زيبا و دلنشين يکی از بهترين سکانس های فيلم جايی است که ويکفيلد در يک سخنرانی رسمی در مورد مواد مخدر رو به رسانه ها جمعی صحبت می کند جايی که او می گويد جنگ بر سر مواد مخدر در واقع جنگ بر سر خانواده های ماست چون خانواده های ما با اين درگيرند و ما نمی تونيم با اونا وارد جنگ بشويم شايد پيام آخر فيلم اين است که بهترين راه مبارزه با اين معقوله بازپروری و آشنا سازی مردم با آن است.
ترافيک فيلمی است که هم ميشه زياد در مورد اون حرف زد اما من می خوام مدتی از اين فيلم بگذرد و شايد دوباره اون رو ديدم و باز از سکانس ترور شاهد دادگاه لذت ببرم و باز با کاراکتر های آن ارتباط بر قرار کنم.
بی شک ترافيک از نظره من بعد مرثيه بر يک رويا آرنوفسکی بهترين فيلمی است که در مورد مواد مخدر ساخته شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر