دوشنبه، دی ۰۴، ۱۳۹۱

ریشه های آسمان

 ریشه های آسمان/ رومن گاری/ سلویا بجانیان/ علم

مورل ما ارزش های انسانی خود را از ياد برده ايم اما تو به دنبال چه هستی به دنبال اينکه ديگری فيلی به خاطر عاج هايش خونش بر روی زمين جاری نشود.
کتاب هجيم و سخت خوان ريشه های آسمانی از آن دست کتاب هايی هست که خواندنش هم برای ادبيات دوستان لازم است به جهت جايزه گنکوری که نصيب نويسنده اش کرده هم اينکه به ياد داشته باشيم که ما تنها ساکنان اين کره خاکی نيستيم.
مورل نمادی انسانی مبارزه بر عليه تفکرات غلط بشريت است او که روزگاری در جنگ جهانی دوم از خود دل آوری های بسياری نشان داده هست و حتی در زندان های نازیسم رنج کشیده است حالا به آفريقا آمده است تا در جبهه ايی ديگر دست به مبارزه بزند او آماده است تا پرچم حمايت از جانوران خاکی با الخصوص فيلان را بالا ببرد تا ديگر کسی به دنبال تفريح دست به کشتار اين موجودات نزند.
مورل در اين راه مبارزه تنها نيست او همراه افرادی در راه اين مبارزه قدم برداشته است انسان هايی که هر کدام به دلايل گوناگونی از جوامع خود ترد شده اند اما هم اکنون به دنبال اثبات کردن خود هستند.شايد نا خالص ترين فرد گروه مورل فردی عرب باشد که فقط به دنبال هيجان و تفريح و لذت خود است و گرنه ديگران دنبال اثبات چيز های ديگری هستند.
در يک طرف جناورشناسی قرار گرفته کسی که پا به سن گذاشته است اما به دنبال حفظ طبعيت به هر نحوی است. در طرفی ديگر دختری آلمانی وجود دارد که به دليل اينکه در حال حاضر جنگ جهانی دوم تمام شده و افکار عمومی نسبت به آلمانی ها علاقه خاصی ندارد آماده است تا از حيثیت کشور خود دفاع کند. دختری که خود در موقع شکست نازيسم در جنگ جهانی دوم خود مورد تجاوز سربازان روسی قرار گرفته است در حاليکه بيش از 17 سال سن نداشته است اما او به اين نقطه دور از ميهن خود آماده است به آفريقا آماده است تا با ديدن حيوانات آرامش از دست رفته را به دست بياورد و با ديدن مورل به او و آرمان های او علاقه مند می شود.طرفی ديگر داستان مردی آمريکايی است که روزگاری در ارتش آمريکا بوده است اما به دليل اظهارات احمقانه ايی که تحت شکنجه در جنگ کره بيان کرده است از ارتش آمريکا اخراج شده است. و به آفريقا آمده تا حيثيت خود را با اين رفتار بازيابد
مورل به دنبال بيداری انسان هاست او نه به دنبال انقلاب است نه به دنبال تغیير ساختار او فقط با زدن تلنگری سعی در بيداری ما دارد.
نوع روايت کتاب نيز در واقع بسيار جالب و شايد در صفحه های ابتدايی گيج کنند باشد چون هم کتاب از زبان کاراکترهای گوناگون بيان ميشود و هم فلش بک های مختلفی به گذشته و آينده دارد پس خواننده بايد با هواسی جمع کتاب را مطالعه کند

قسمت های زیبایی از کتاب

او زنی بود که ترک کردنش بسیار دشوار بود 

یک زن تنها زمانی که مردی را دوست دارد قوی بی تفاوت نسبت به همه چیز و مصرانه کاری را انجام می دهد 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر