شنبه، شهریور ۰۴، ۱۳۹۱

Adaptation 2002

فيلمنامه نويسی گوشه گير، تنها و منزوی انتخاب شده است که بر اساس يک رمان معروف که توسط زنی به نام سوزان در مورد زندگی محققی به نام جان و نوعی خاص از گياهان نوشته شده است فيلمنامه اي بنويسد.
چارلی نمونه ای واضح از يک انسان سرخورده، خجالتی و تنهاست او با اينکه دارای نبوغی خاص در امر فيلمنامه نويسی است اما با خواندن رمان مورد نظر دچار مشکلات روحی شده است و نوعی احساس عاشقانه به نويسنده کتاب يعنی سوزان پيدا کرده است. عشقی که او حتی قدرت بيان کردن آن را ندارد و حاضر به روبرو شدن با سوزان برای تکميل کردن مراحل فيلمنامه اش نيست و به جای خود برادر دوقلو اش يعنی دونالد را برای ملاقات می فرستد. دونالدی که از باقيمانده تراوشات ذهنی برادرش برای نوشتن فيلمنامه هايش استفاده ميکند و به شدت نيز فيلمنامه هايش مورد پسند استوديو ها قرار گرفته است فيلمنامه هايی که تماما دارای موضوعاتی از قبيل جنايت و... که با راهنمايی ها و راه گشايی های چارلی نوشته شده است. دونالد بر خلاف برادرش در ارتباط برقرار کردن با زنان مشکلی ندارد و رابطه های گرمی با جنس مخالف دارد.
سوزان زنی موفق در عرصه کاری اش است و زندگی آرامی را در کنار همسرش می گذراند تا اينکه با جان آشنا ميشود جانی که زندگی خود را وقف گياهان کرده است و در يک تصادف که آثارش بر دندان های او نيز واضح هست در 9 سال پيش همسر خود را از دست داده است. سوزان پس از آشنايی با جان و شنيدن صحبت هايی که او با عشق در مورد زيبايی و لطافت گياهان ميکند نوعی احساس عاشقانه به او پيدا ميکنه احساسی که سعی دارد  به نهوی به جان آن را بفهماند.
فيلم دارای سه بخش کاملا مجزاست يک بخش آن که در زمان کنونی روايت ميشود و کشمکش احساسی چارلی را برای نوشتن فيلمنامه و به پايان رساندن آن به تصوير ميکشد. بخش ديگر فيلم نشان دهنده فلش بک هايی به گذشته است که نشان دهنده چگونگی بوجود آمدن رمان و آشنا شدن سوزان با جان را به تصوير ميکشد. بخش پايانی کتاب مربوط است به روبرو شدن چهار کاراکتر اصلی فيلم و اتفاقاتی و مسائلی که روشن ميشود.
اسپاک جونز به خوبی بر اساس رمانی از سوزان اورلئان درامی روانشناختی ساخته است که بيانگر زندگی های متناقص افراد با يکديگر است که در آن زنی در پی تجربه کردن احساس و زندگی ای جديد است و مردی در پی بازيافتن خويشتن.
بازی های فيلم به شدت زيبا و خوب بود اما بازی نيکلاس کيج واقعا چيز ديگری بود بازی قدرتمندانه و هوشمندانه ای که اين روز ها ديگر از اينجور بازی ها از اين بازيگر توانا شاهد نيستيم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر