چهارشنبه، اسفند ۳۰، ۱۳۹۱

13 Tzameti 2005

رولتی روسی که در آن هيچ کس زنده بيرون نمی آيد چون همگان محکوم به فنا هستند.



 فيلم 13 اولين تجربه بابلوانی گرجستانی ميباشد. بابلوانی اين فيلم را در 26 سالگی بر روی پرده های سينما فرستاد فيلمی که تحسين بسياری از منتقدان را بر انگيخت. انجمن های زير زمينی و مسائل آنها همواره موضوعی بوده است که کارگردانان مختلف به سراغ آنها رفته اند(مثل کوبریک کبیر در آخرین ساخته اش) اين فيلم به يکی از تفريحات اين انجمن ها ميپردازد. در رسانه های جمعی بسيار ديده ايم و خوانده ايم که انجمن های زير زمينی چه تفريحاته عجيب و غريبی دارند از انداختن دو انسان با سلاح سرد درون يک محوطه بسته که به جان هم بيفتند تا مسابقاتی از نوعی که در اين فيلم به تصوير کشيده شده است.
سباستين جوانی گرجی است که با خانواده اش به فرانسه مهاجرت کرده است تا شرايط بهتری پيدا کنند. او و خانواده اش زندگی بسيار سختی را می گذرانند. سباستين کارگری ساده است که هم اکنون در حال تعمير کردن قسمتی از خانه يک معتاد است. در يک روز نامه ای از طريق يک سازمان زيرزمينی برای صاحب کار سباستين می آيد اما او نامه را به اين اميد که بوسيله آدرس و نشانه ای که در نامه آمده است ميدزدد تا شايد پولی به دست آورد. اما او با پيروی کردن از دستورات نامه پايش به يک محفل زيرزمينی باز ميشود که در آن تعدادی گنگستر، افرادی را انتخاب می کنند و اين افراد بايد با هم به سبک رولت روسی با تفنگ به جان هم بيفتند. از اين به بعد در فيلم ما سکانس های نفس گيری می بينيم .
 سباستينی که حتی در راند اول عاجز از پر کردن تفنگ خود است ميان يک سری انسانی که هر لحظه آماده کشتن او هستند گير کرده است او که لباس نحس 13 را بر تن دارد در چشم تمام بازيکنان و کارفرمايان يک بازنده است. اما سرنوشت او به گونه ای ديگر رقم ميخورد و وارد يک ماراتون  نفس گير ميشود.
 نيمه اول فيلم 13 به شدت آرام است و در آن هيچ اتفاقی صورت نمی گيرد اما نيمه دوم فيلم به شدت نفس گير است به خصوص نوع هراسی که در سکانس های دوئل وجود دارد آدم را ميخکوب ميکند.
 فيلم با نوع فيلمبرداريش فضاسازی خوبی دارد اما متاسفابه با وجود کم ديالوگ بودن فيلم بازيگر نقش اول آن نتوانسته از پس بازی در آن بر آيد. قيافه بچه گانه و معصومانه جرج بابلوانی در نقش سباستين در اولين حضور سينمايی اش به هيچ وجه راضی کننده نيست و جزو نقاط اصلی ضعف فيلم است.
فيلم به زيبايی دنيای کثيف و پوچ مشتی انسان را که تفريحاتی نفت انگيز دارند را به تصوير کشيده و بيننده با ديدن صحنه های رولت روسی و دوئل پايانی واقعا متاثر ميشود از اين همه زشتی و پستی.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر