شنبه، فروردین ۱۲، ۱۳۹۱

Sex, Lies, and Videotape

سودربرگ کارگردان نام آشنايی است جوانترين کارگردانی که تا امروز جايزه نخل رو برده است.مسير سينمايی که سودربرگ در سينما طی کرده است مسيری به سمت بالا بوده است که هر از گاهی با ساختن فيلم هايی مثله سولاريس يا تجربه دوست دختر دچار افتی بد نيز بوده است.بعد از فيلم کوتاه وينستون فيلم سکس،دروغ ها،نوار ضبت مهمترين کار آغازين سودربرگ محسوب می شود که به عنوان چهارمين کارش برايش نامزدی اسکار را نيز به ارمغان آورد. فيلم تحسين بر انگيزی که توسط يک کارگردان 27 ساله ساخته شده بود که منتقدان به شدت از اين فيلم دفاع کردند و سودربرگ در عرصه سينما اسمش ثابت و تثبيت شد و توانست با اين فيلم پله های ترقی رو سريع بپيمايد.
فيلم شروعی جالبی دارد آنا در سکانس ابتدايی با روانشناس خود در حال صحبت کردن است صحبت از آشغال،نوع دفع آنها،صحبت از سقوط هواپيما،و صحبت از اينکه آنا ديگر دوست ندارد جان همسرش تن او را لمس کند در حاليکه همزمان ما در سکانسی می بينيم که جان با خواهر او سينيتا در تختخواب است .افکار و صحبت های جسته و گريخته آنا نوعی بی نظمی زندگی و رابطه او با شوهرش را نشان می دهد.
 در ادامه فيلم کاراکتر ديگری به نام گراهام وارد داستان می شود جان که چندين سال است که گراهام دوست قديمی خود را نديده است از او دعوت می کند برای مدتی به ديدن آنها بيايد.گراهام به معنای واقعی کلمه انسانی خاص است که برای خود و نوع زندگی و کارش نوعی ديد خاص را دارد از پوشيدن لباس سياه به تقليد از فرهنگ يونانی که بيانگر غمزدگي و تنهايی اوست تا حاضر نبودن برای خريد يا اجازه خانه به دليل دوست نداشتن کليد زيرا در تفکر او کليد داشتن ريسک گم کردن را بالا می برد و باعث سرخوردگی او می شود و او می خواهد فقط يک کليد داشته باشد و آن هم کليدماشينش است که همه وسايل زندگيش درون آن است و دغدغه گم کردن تنها کليد را نيز ندارد.گراهام يک پروژه يا کار عجيب نيز در زندگی خودش انجام می دهد و آن مصاحبه و تهيه فيلم های ويدويی از تجربه های سکس زنان است مصاحبه هايی که برای او هيچ لذت يا شهوتی را بوجودد نمی آورد زيرا او برای مدتی طولانی است که قدرت جنسی خود را از دست داده است.
آنا انسانی که درک نمی کند که چرا سکس اينقدر مهم است با گراهام هم صحبت می شود و با به تبادل نظر و گفتمان در مورد رابطه جنسی در زندگی انسان ها می پردازد .
 فيلم سوالات خوبی در مورد روابط جنسی و افکار انسان ها در مورد اين معقوله ايجاد کرده بود انسان هايی که يا در اين رابطه بهم دروغ می گويند و آن را بر پايه دروغ می سازند یا  به عنوان فقط يک وظيفه زناشويی از آن استفاده می کنند و يا در آخر به عنوان يک لذت.
کارگردانی و فيلمنامه ایی که سودربرگ خود نوشته بود خيلی خوب بود اما نقاط ضعفی داشت من جمله عدم پاسخگويی به پرسش هايی که خود ايجاد کرده بود.
بازی های فيلم قابل قبول بود اما بی شک بازی جيمز اسپادر چيز ديگری بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر